loading...
جام جهانی 2014
اس.علی بازدید : 14 شنبه 10 خرداد 1393 نظرات (0)

شانزدهمین دوره جام جهانی - 1998 ( فرانسه )

شانزدهمين دوره جام جهاني براي نخستين بار با حضور ‎ 32تيم و با انجام ‎ 64بازي به بزرگترين دوره اين مسابقات تبديل شد و هشت گروه چهار تيمي در 10 ورزشگاه به ميدان رفتند.

فرانسه پس از مکزيک و ايتاليا، سومين کشوري بود که براي دومين بار ميزبان جام جهاني مي شد.
اين کشور که نخستين بار در سال 1938 ميزبان اين رويداد مهم بود، شرايط مناسبي را براي برگزاري با شکوه آخرين جام جهاني در قرن بيستم فراهم کرد.
ديدار افتتاح و پاياني در ورزشگاه جديد التاسيس "استا دو فرانس" پاريس برگزار شد.
اين مسابقات به طور متوسط بيش از ‎ 550ميليون تماشاگر در هر مسابقه داشت و در مجموع بيش از ‎ 36ميليارد نفر رقابت‌ها را از طريق تلويزيون تماشا کردند.
مسابقه فينال به تنهايي دو ميليارد نفر يعني يک سوم کل جمعيت روي کره زمين تماشاگر داشت.
** فرانسه قهرمان شد
تيم ملي فوتبال فرانسه ميزبان مسابقات که تحت رهبري "امه ژاکه" بدون شکست تا فينال پيش رفته بود، در اين مرحله نيز در ورزشگاه ‎ 80هزار نفري استادوفرانس، برزيل را سه بر سفر مغلوب کرد و به قهرماني رسيد.
** زيدان ستاره تيم ملي فرانسه
ستاره فرانسه در اين مسابقه "زين‌الدين زيدان" بود که پس از محروميت به دليل اخراج در ديدار با عربستان سعودي به ترکيب تيمش بازگشت تا با دو گل فرانسه را به قهرماني برساند.
در هر يک از اين هشت گروه دو تيم از اروپا، يک تيم از آمريکا و يک تيم از آسيا يا آفريقا حضور داشتند و بدين ترتيب پراکندگي جغرافيايي نيز در اين گروه‌بندي مشهود بود.
** حذف دوباره اسپانيا
در اين دوره نيز در مرحله گروهي تيم‌هاي صاحب نام از دور رقابتها کنار رفتند، تيم هميشه مدعي، اما ناکام اين رقابت ها يعني اسپانيا با مربيگري "خاوير کلمنته" پس از قبول شکست سه بر دو در برابر نيجريه در ديدار نخست و با وجود پيروزي شش بر صفر در برابر بلغارستان از راهيابي به مرحله بعد باز ماند و تيم‌هاي نيجريه و پاراگوئه به يک هشتم نهايي راه يافتند.
کلمبيا در گروهي که روماني شگفتي‌ساز، تيم انگليس را 2 بر 1 مغلوب کرده بود، در مرحله نخست حذف شد.
اسکاتلند و جاماييکا اگر چه تسليم برزيل و آرژانتين در گروه‌هاي خود شدند، اما هواداران پرشور اين تيم‌ها گرمي خاصي به رقابت ها بخشيدند.
مراکش نيز اين دوره را با ناکامي ترک کرد، زيرا در آخرين دقيقه بازي برزيل با نروژ يک ضربه پنالتي به سود تيم اسکانديناوي اعلام شد و اين تيم مدافع عنوان قهرماني را شکست داده و به عنوان تيم دوم به مرحله بعد راه يافت.
** آرژانتين - انگليس، زيباترين مسابقه يک هشتم نهايي
در مرحله يک هشتم نهايي شايد زيباترين رقابت بين آرژانتين و انگليس در سنت اتين به نمايش گذاشته شد، جايي که در ديداري زيبا با رد و بدل شدن چهار گل بازي در نهايت به تساوي و سپس به وقت اضافه و ضربات پنالتي کشيده شد، اما اين تيم آمريکاي جنوبي بود که با درخشش دروازه‌بان خود " کارلوس روآ" و دفع ضربه آخر پنالتي که توسط "ديويد بتي" زده شد به يک چهارم نهايي راه يافت.
** لوران بلان زننده اولين گل طلايي جام جهاني
تيم ميزبان جام جهاني با اطمينان و با انجام بازي‌هاي نه چندان دلچسب راه خود را مي‌پيمود. پس از نتايج بسيار خوب در دور گروهي در اين مرحله به تيم سخت کوش پاراگوئه رسيد که در اين ديدار نخستين گل طلايي جام جهاني به وسيله "لورن بلان" مدافع مياني فرانسه در دقيقه ‎ 113به ثمر رسيد.
اين تيم در يک چهارم نهايي به مصاف ايتالياي هميشه مدعي رفت و اين بار شانس با تيم ميزبان همراه بود، زيرا بازي بار ديگر به تساوي کشيده شد و در ضربات پنالتي اين "لوييجي دي باجو" بود که با گل نکردن آخرين ضربه، ميزبان را به نيمه نهايي هدايت کرد.
** کرواسي تيم شگفتي ساز جام
در نيمه نهايي ميزبان به مصاف تيم شگفتي ساز اين دوره يعني کرواسي رفت که در نخستين حضور خود در جام جهاني پس از فروپاشي يوگسلاوي سابق توانسته بود آلمان مدعي را در يک چهارم نهايي 3 بر 0 شکست دهد.
اين تيم به رهبري "ميروسلاو بلاژويچ" و با گلزني "داور شوکر" توانست تا اين مرحله پيش بيايد.
در دقايق نخست نيمه دوم باز هم اين بازيکن کرواسي را 1 بر 0 پيش انداخت، اما "ليليان تورام" که در آن زمان عنوان بهترين دفاع راست جهان را به خود اختصاص داده بود، اولين و دومين گل خود را وارد دروازه کروات‌ها کرد تا ميزبان راهي فينال شود.
در آن سو هم برزيل در رقابتهاي حذفي شيلي و دانمارک و در نيمه نهايي هلند را مغلوب کرده بود.
در ديدار رده‌بندي نيز اين کروات‌ها بودند که هلند ناکام از کسب عنوان قهرماني را 2 بر 1 شکست دادند و به مقام سوم جهان نايل شدند.
** فينال برزيلي - فرانسوي
در روز دوازدهم ژوييه، روز افتخار بزرگ، دو تيم برزيل و فرانسه به مصاف هم رفتند، يکي چهار بار قهرمان جام جهاني شده بود و ديگري با استفاده از امتياز ميزباني قصد داشت براي نخستين بار به اين افتخار دست يابد.
ورزشگاه استا دو فرانس پاريس مملو از هوادارني بود که مي‌خواستند قهرماني تيم ملي کشورشان را به رهبري "امه ژاکه" جشن بگيرند.
اين مربي که به دليل کنار گذاشتن بازيکنان بزرگي مانند "اريک کانتونا" و "ديويد ژينولا" همواره مورد انتقاد قرار مي‌گرفت حال فرصت يافته بود توانايي‌هاي خود را به نمايش بگذارد.
"زين‌الدين زيدان" هافبک طراح و خلاق "آبي ها" در دقايق ‎27 و ‎ 45با ضربه سر دو گل مشابه را وارد دروازه برزيلي کرد که گويا نشاني از برزيل هميشگي نداشت. اگر چه ميزبان از دقيقه ‎ 68به دليل اخراج " مارسل دزايي" 10 نفره بازي را ادامه مي‌داد، اما حتي در يک ضد حمله در دقايق پاياني توسط "امانوئل پتي" به گل سوم نيز دست يافت.
هنگامي که سوت پايان بازي به وسيله "سعيد بلقولا" داور مراکشي و تنها داور آفريقايي که ديدار نهايي جام جهاني را قضاوت کرده است، به صدا در آمد شايد خوشحال‌ترين مرد ميدان کسي نبود جز "ديديه دشام" کاپيتان تيم ملي فرانسه که بايد تا دقايقي ديگر پرافتخارترين جام را به روي دستان خود مي‌برد.
ميليونها فرانسوي آن شب را تا صبح در خيابانهاي پاريس به جشن و پايکوبي پرداختند.
تيم ملي فوتبال فرانسه براي نخستين بار قهرمان جام جهاني شد، افتخاري که شايد سالها تکرار آن طول بکشد.
** بهترين‌هاي جام
قهرمان: فرانسه
نايب قهرمان: برزيل
سوم : کرواسي
چهارم: هلند
** آقاي گل: داوور شوکر با ‎ 6گل زده
** برنده جايزه بهترين بازيکن: رونالدو
** جايزه بازي جوانمردانه فيفا: فرانسه و انگليس
** جايزه فيفا براي بهترين تيم: فرانسه
** جايزه ياشين براي بهترين دروازه‌بان: فابيان بارتز

** اسطوره‌هاي جام جهاني ‎1998
- "ديديه دشام" (فرانسه، تولد ‎1968)
با سابقه‌ترين بازيکن فرانسه با ‎ 103مسابقه ملي که قهرمان تيمش در جام جهاني ‎ 1998 بود.
دشام گرچه مهارت برخي از هم ‌تيمي‌هاي خود را نداشت، اما يکي از بازيکنان کليدي فرانسه در جام جهاني ‎ 1998بود که فرصت‌هاي بسياري را براي مهاجمان اين تيم به وجود آورد.
وي پس از کاپيتاني فرانسه در قهرماني يورو ‎ 2000از تيم ملي و در سال ‎ 2001از فوتبال باشگاهي خداحافظي کرد.
- "لوران بلان" (فرانسه، تولد ‎1965)
بازيکن مياني تيم ملي فرانسه که پس از ناکامي اين تيم در صعود به جام جهاني ‎ 1994 تصميم به خداحافظي گرفت، اما بلافاصله نظرش را تغيير داد.
وي نقش تعيين‌ کننده اي در قهرماني فرانسه در جام جهاني ‎ 1998داشت، اگر چه فرصت حضور در ديدار پاياني را به دليل اخراج در مسابقه با کرواسي در مرحله نيمه نهايي از دست داد.
خونسردي او هنگام فشار حريف و توانايي بي‌نظيرش در تشخيص خطر، خيلي زود او را به يکي از بهترين مدافعان جهان در دهه ‎ 1990تبديل کرد.
بلان پس از قهرماني فرانسه در مسابقات يورو ‎ 2000از تيم ملي خداحافظي کرد، اما در تيم منچستريونايتد بازي مي‌کرد.
- "ميشل لادروپ" (دانمارک، تولد ‎1964)
وي سابقه حضور در دو جام جهاني را دارد و با حضور در باشگاه‌هايي همچون يوونتوس، بارسلونا، رئال مادريد و آژاکس بهترين بازيکن تاريخ فوتبال دانمارک بوده است.
لادروپ با مهارت بالاي خود در حفظ تعادل و کنترل توپ اولين بار در جام جهاني ‎ 1986حضور يافت و در آن مسابقات يک گل ديدني در جريان پيروزي شش بر يک مقابل اروگوئه به ثمر رساند.
وي پس از درگيري با "ريچارد مولر نيلسن"، حضور در ترکيب بازيکنان دانمارک هنگام قهرماني در مسابقات جام ‎ 1992ملت هاي اروپا و بزرگترين دستاورد بين المللي تيم ملي کشورش را از دست داد،‌ اما بعد به همراه برادرش "برايان" به جام جهاني ‎ 1998فرانسه بازگشت و پس از شکست ‎ 3بر ‎ 2مقابل برزيل در يک چهارم نهايي از فوتبال خداحافظي کرد.
** برترين گلزنان جام جهاني ‎1998
"داور شوکر" (کرواسي) ‎ 6گل
"گابريل باتيستوتا" (آرژانتين) ‎ 5گل
"کريستان ويه‌ري" (ايتاليا) ‎ 5گل
"مارچلو سالاس" (شيلي) ‎ 4گل
"رونالدو" (برزيل) ‎ 4گل
"لوييس هرناندز" (مکزيک) ‎ 4گل

** آيا مي‌دانيد که؟
- در جام جهاني ‎" 1998ژائو هاولانژ" پس از ‎ 24سال از رياست فيفا کناره‌گيري کرد و "سپ بلاتر" سوييسي در رقابتي تنگاتنگ با "لنارت يوهانس" رييس يوفا به عنوان جانشين وي انتخاب شد.
- "لوتار ماتيوس" با قرار گرفتن در ترکيب بازيکنان "برتي فوگتس" براي پنجمين بار در مسابقات جام جهاني حضور يافت و با رکورد قبلي برابري کرد.
- "ديويد بکام" دومين بازيکن انگليسي بود که به دليل خطا روي "ديه‌گو سيمونه" در ديدار مقابل آرژانتين در مسابقات جام جهاني اخراج شد.
- "روبرت پروسينکي" از کرواسي تنها بازيکني است که با گلزني در اين مسابقات، براي دو کشور متفاوت در جام جهاني گلزني کرده است.
او پيشتر در ديدار يوگسلاوي برابر امارات متحده عربي در جام جهاني ‎1990 گلزني کرده بود و اين بار براي کرواسي مقابل جاماييکا در دور نخست گل زد.
- "ابه سند" از دانمارک سريعترين گل توسط يک بازيکن تعويضي را به نام خود ثبت کرد. وي ‎ 16ثانيه پس از ورود به زمين در جريان پيروزي ‎ 4بر يک برابر نيجريه گلزني کرد.
- ‎ 22کارت قرمز مسابقات فرانسه، رکورد ‎ 16کارت قرمزي را که در جام جهاني ‎ 1990ثبت شده بود، پشت سر گذاشت.
- "ريگوبرت سانگ" کامروني به عنوان تنها بازيکني که در مسابقات جام جهاني بيش از يک بار اخراج شده است، شناخته شد. کارت قرمز او در ديدار برابر شيلي، دومين کارت قرمزي بود که پس از اخراج مقابل برزيل در جام جهاني ‎ 1994دريافت کرد.
- "مارسل دزايي" مدافع فرانسه سومين بازيکني بود که در فينال جام جهاني اخراج مي‌شد.

** ترکيب بازيکنان تيم ملي فرانسه قهرمان جام جهاني ‎1998
دروازه‌بانان: فابين بارتز، برنارد لاما، ليونل چاربونيه.
مدافعان: لارن بلان، مارسل دزايي، فرانک لبوف، ليليان تورام، وينسنت کاندلا، بيکسنته ليزارازو
هافبک‌ها: آليان بوگسيان، امانوئل پتي ، ديديه دشام، پاتريک ويه‌را، کريستيان کارمبو، زين‌الدين زيدان
مهاجمان: يوري يورکائف، روبرت پيرر، برنارد ديومنده، ديويد ترزگه، کريستوف دوگاري، استفان گويوارچ، تيه‌ري هانري
سرمربي: امه ژاکه

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه تیمی قهرمان جام بیستم خواهد شد؟
    چه تیم هایی از گروه Aجام جهانی صعود میکنند؟
    چه تیم هایی از گروه Bجام جهانی صعود میکنند؟
    آقای گل جام جهانی؟
    شما طرفدار کدام تیم های خارجی در جام بیستم هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 6
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 34
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 37
  • بازدید ماه : 93
  • بازدید سال : 176
  • بازدید کلی : 3,744
  • کدهای اختصاصی
    img src="http://www5.varzesh3.com/files/ads/00901348.gif" border="0" height="80" width="257">