loading...
جام جهانی 2014
اس.علی بازدید : 8 چهارشنبه 07 خرداد 1393 نظرات (0)

چهاردهمين دوره جام جهاني - 1990 ( ايتاليا )

فدراسيون بين المللي فوتبال (فيفا) در سال 1984 ايتاليا را به عنوان ميزبان جام چهاردهم برگزيد تا دوستداران فوتبال به دليل تفکرات دفاعي تيم ها، يکي از کسل کننده ترين جام جهاني را شاهد باشند.

فينال اين جام نيز که ميان آلمان غربي و آرژانتين برگزار شد ديداري خسته کننده بود و جالب اينکه که با يک ضربه پنالتي دير هنگام به سود آلمان که به وسيله "آندرياس برمه" به تک گل اين ديدار تبديل شد، خاتمه يافت.
آرژانتين نيز نخستين تيمي لقب گرفت که در فينال جام جهاني موفق به گلزني نشده بود. البته دو بازيکن آرژانتين در اين ديدار اخراج شدند که اين نيز در نوع خود بي سابقه بود.

** اوج روژه ميلا
جام 90 ايتاليا دوران اوج "روژه ميلا" 38 ساله بود زيرا پس از اين که از فوتبال ملي کناره گيري کرده بود بار ديگر به اردوي کامرون بازگشت و با بازي هاي خوب خود اين تيم را تا مرحله يک چهارم نهايي جام پيش برد.

** جام جهاني به اروپا بازگشت
پس از جام جهاني 1986 مکزيک بار ديگر جام جهاني به اروپا بازگشت. ايتاليا کشوري صاحب فوتبال که آمادگي کامل براي برگزاري منظم جام جهاني و کسب افتخاري تازه را داشت. از 12 ورزشگاه برگزار کننده جام جهاني، 10 ورزشگاه به طور کامل بازسازي شدند و دو ورزشگاه جديد در شهرهاي تورين و باري براي برگزاري جام جهاني ساخته شد.

** سومين قهرماني آلمان
با وجود درخشش ميلا، اسکيلاچي و گويکوچه آ در نهايت جام جهاني در دستان آلمان قرار گرفت. اين کشور با بردن سومين جام به خانه، به جمع کشورهاي ايتاليا و برزيل پيوست.
اگر چه تيم هاي شرکت کننده در رقابت هاي مقدماتي جام جهاني نسبت به دوره قبل کاهش يافت و از 121 به 112 تيم رسيد اما مشخص شد که راهيابي به جام جهاني کار بسيار دشواري است. در ميان تيم هايي که نتوانستند به جام جهاني راه يابند نامهاي بزرگي چون پرتغال، دانمارک و حتي فرانسه به چشم مي خورد که در جام جهاني گذشته در نيمه نهايي حضور داشت و اکنون "ميشل پلاتيني" را بر روي نيمکت مربيگري خود مي ديد.
به استثناي کاستاريکا که در نخستين حضور خود در جام جهاني به جمع 16 تيم نهايي راه يافت، مرحله گروهي رقابت ها همانطور که انتظار مي رفت، به پايان رسيد.
روژه ميلا، سالواتوره اسکيلاچي و سرجيو گويکوجه آ دروازه بان آرژانتين بازيکناني بودند که در اين رقابت ها با بازي هاي درخشان خود تحسين همگان را بر انگيختند. ميلا با گلزني در برابر روماني در سن 38 سالگي به عنوان مسن ترين گلزن تاريخ جام جهاني لقب گرفت (او رکورد خود را در جام جهاني 1994 بهبود بخشيد). شيرهاي سياه در حالي که در مرحله يک چهارم نهايي تا دقيقه 80 با نتيجه 2 بر يک از انگليس پيش بودند، نتيجه را به اين تيم واگذار کردند و از راهيابي به جمع چهار تيم برتر باز ماندند. بازي خوب کامرون و مصر در جام جهاني بي پاسخ نماند و دو سهميه قاره سياه را در جام جهاني بعد افزايش داد.
شماره 11 تيم ملي ايتاليا بر تن بازيکني بود که اين تيم با تمام قدرت خود از کمبود چنين بازيکني رنج مي برد. سالواتوره اسکيلاچي ملقب به "توتو" با قدرت تمام کنندگي خود بازي زيباي ايتاليا را تکميل مي کرد. مهاجم 25 ساله يوونتوس با زدن 6 گل و در نهايت کسب عنوان آقاي گل جام جهاني 1990 ايتاليا يک تنه کشور ميزبان را تا مرحله نيمه نهايي پيش برد اما "اسکادرا آتزوري" در اين مرحله به سد محکمي به نام آرژانتين برخورد که در هفت بازي گذشته خود فقط دو گل دريافت کرده بود.
هيچ چيز براي ايتاليا زجر آورتر از گويکوچه آ نبود که به جاي "نري پمپيدو" به بازي آمد. آخرين مرد تيم نه چندان باطراوت اما فرصت طلب آرژانتين، عنصر تعيين کننده اي در برابر برزيل قدرتمند در مرحله يک هشتم نهايي، در ضربات پنالتي در برابر يوگسلاوي در مرحله بعد و در نيمه نهايي برابر ايتالياي ميزبان بود.
با وجود اين گويکوچه آ نتوانست در برابر ضربه پنالتي مشکوکي که داور مکزيکي فينال به ژرمن ها هديه کرد، کاري انجام دهد. آلمان تيم يوگسلاوي را 4 بر يک شکست داده بود، هلند را 2 بر يک مغلوب کرد، چکسلواکي را با يک گل از پيش رو برداشت، با انگليس به تساوي يک بر يک رسيد و در ضربات پنالتي آن را مغلوب کرد.
اين تيم با مربيگري "فرانس بکن باوئر" که در سال 1974 به عنوان بازيکن قهرمان جام جهاني شده بود، با حضور بازيکنان بزرگي مانند ماتيوس، برمه، فولر، کلينزمن، کوهلر و هاسلر شايستگي کسب عنوان قهرماني را داشت و با سه عنوان قهرماني به همراه ايتاليا و برزيل، پرافتخارترين تيم جام جهاني لقب گرفت.

** برترين هاي جام:
قهرمان: آلمان غربي
نايب قهرمان: آرژانتين
سوم: ايتاليا
چهارم : ايتاليا

** آقاي گل: سالواتوره اسکيلاچي

** برنده بازي جوانمردانه: انگليس

** اسطوره هاي جام جهاني 1990 ايتاليا
- "لوتار ماتيوس" (آلمان، تولد 1961)
کاپيتان و هافبک آلمان غربي در اين مسابقات که قدرت، سرعت و مهارت را با هم ترکيب کرده بود.
وي يک گل ديدني برابر يوگسلاوي به ثمر رساند و در نهايت مجمع گل هاي خود را به 4 رساند تا آلمان غربي قهرمان شود.
وي در جام جهاني 1986 نيز حضور داشت و به همراه آلمان غربي به فينال رسيد. گل او در اين مسابقات مراکش را در دور دوم حذف کرد. ماتيوس کاپيتاني آلمان در جام جهاني 1994 را نيز بر عهده داشت.
اين بازيکن در مجموع در پنج جام جهاني شرکت کرد و رکورد 25 مسابقه در جام جهاني را براي خود ثبت کرد.
حضور درخشاني را در تيم هاي بايرن مونيخ و اينترميلان داشت اگرچه پس از بازگشت مجدد به بايرن مونيخ مرتب با هم تيمي ها و مسوولان اين تيم درگير مي شد.
ماتيوس با سابقه 150 مسابقه ملي و 23 گل، اندکي پس از عملکرد ضعيف آلمان در مسابقات يورو 2000 با فوتبال خداحافظي کرد.

- "يورگن کلينزمن" (آلمان، تولد 1964)
مهاجمي که با قدرت بازي زميني و هوايي در دهه 1990 ثابت کرد بازيکني کليدي آلمان غربي در خط حمله اين تيم است.
در اوايل دوران بازيگري اش به شيرجه زدن شهرت يافت اما با درخشش در مدت کوتاه حضورش در تاتنهام در فصل 95/1994 بر تمامي منتقدان انگليسي خود چيره گشت.
پنج گل در مسابقات آلمان در جام جهاني 1994 به ثمر رساند و پس از ماتيوس به عنوان کاپيتان اين تيم انتخاب شد.
بعد از جام جهاني 1998 از فوتبال خداحافظي کرد و به آمريکا رفت. وي در سال 2004 سرمربي تيم ملي فوتبال آلمان شد و هدايت اين تيم را در جام جهاني 2006 بر عهده گرفت.

- "روژه ميلا" (کامرون، تولد 1952)
در 38 سالگي تاثير به سزايي در جام جهاني 1990 ايتاليا داشت و با جشن مخصوص خود پس از گلزني در مسابقات، توجه همه را جلب کرد.
80 بار براي کشورش به ميدان رفت و پس از خداحافظي بار ديگر براي حضور در جام جهاني ايتاليا به تيم ملي کامرون دعوت شد تا کامرون را به اولين تيم آفريقايي تبديل کند که به مرحله يک چهارم نهايي راه يافته است.
وي نام خود را از "ميلر" به "ميلا" تغيير داد چون فکر مي کرد، تلفظ اين نام آفريقايي تر است.
ميلا در جام جهاني 90 به عنوان مسن ترين بازيکني که در جام جهاني گلزني کرده است، 2 گل برابر روماني و 2 گل به کلمبيا زد.
به طرز باورنکردني در جام جهاني 1994 در 42 سالگي عملکرد بسيار بهتري از خود به نمايش گذاشت و با ورود به زمين در ديدار کامرون برابر روسيه يک گل به ثمر رساند.

** برترين گلزنان جام جهاني 1990
سالواتوره اسکيلاچي (ايتاليا) 6 گل
توماس اسکوراوي (چک) 5 گل
گري لينکر (انگليس) 4 گل
ميشل (اسپانيا) 4 گل
روژه ميلا (کامرون) 4 گل
لوتار ماتيوس (آلمان غربي) 4 گل

** آيا مي دانيد؟
- اين جام شاهد کمترين تعداد متوسط گل در هر مسابقه بود. فقط 115 گل در 52 مسابقه به ثمر رسيد که به طور متوسط 21/2 گل در هر بازي بود.
- 6 کارت قرمز و 164 کارت زرد هم ثبت شد که با متوسط 46/ 3 خطا در هر مسابقه رکورد ديگري به شمار مي رود.
- تيم ملي شيلي پس از اينکه "روبرت روياس" دروازه بان اين تيم در جريان ديدار با برزيل تظاهر کرد از سوي تماشاگران مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفته است، محروم شد. شيلي که بايد براي صعود به پيروزي 2 بر 0 مي رسيد به دليل امتناع بازيکنان از ادامه مسابقه در حاليکه 20 دقيقه از اين ديدار باقي مانده بود 1 بر 0 باخت.
- آرژانتين مدافع قهرماني همانند جام جهاني 1982 که در نخستين مسابقه خود شکست خورد، اين بار نيز 1 بر 0 نتيجه را به کامرون واگذار کرد.
- "والي نپومنياشي" سرمربي روس کامرون نمي توانست بدون مترجم با بازيکنان اين تيم صحبت کند اما اين هم مانع از راهيابي آفريقايي ها به يک چهارم نهايي نشد.
- "خالد مبارک" از امارات متحده عربي، پنجاهمين بازيکني بود که در جريان شکست 4 بر 1 برابر يوگسلاوي، در جام جهاني اخراج شد.
- "ديه گو مارادونا" قهرمان جام جهاني 1986 يکي ديگر از فوق ستاره هاي اين دوره از مسابقات بود. او آرژانتين را فقط با 5 گل و 2 پيروزي به نيمه نهايي رساند. وي پس از شکست در فينال برابر آلمان غربي، اشک ريخت.
- توتو اسکيلاچي با درخشش خود پا جاي پاي "پائولو روسي" 1982 گذاشت. وي آخرين بازيکني بود که به تيم ملي ايتاليا دعوت شد اما با 6 گل در صدر گلزنان جام قرار گرفت.

** ترکيب بازيکنان تيم ملي آلمان غربي قهرمان جام جهاني 1990
دروازه بانان: ريموند اومان، بودو ايلگنر، آندرآس کوپکه
مدافعان: کلاوس اوگنتالر، توماس برتولد، آندرآس برمه، گويدو بوخوالد، يورگن کوهلر، هانس پفلوگلر، استفان رويتر، پائول اشتاينر
هافبک ها: اوه بين، پير ليتبارسکي، لوتار ماتيوس (کاپيتان)، توماس هسلر، کونتر هرمن، آندرآس مولر، اولاف تون
مهاجمان: يورگن کلينزمن، فرانک ميل، کارل هاينس ريدل، رودي فولر
سرمربي: فرانس بکن باوئر

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    چه تیمی قهرمان جام بیستم خواهد شد؟
    چه تیم هایی از گروه Aجام جهانی صعود میکنند؟
    چه تیم هایی از گروه Bجام جهانی صعود میکنند؟
    آقای گل جام جهانی؟
    شما طرفدار کدام تیم های خارجی در جام بیستم هستید؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 142
  • کل نظرات : 6
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 2
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 27
  • بازدید امروز : 6
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 9
  • بازدید ماه : 65
  • بازدید سال : 148
  • بازدید کلی : 3,716
  • کدهای اختصاصی
    img src="http://www5.varzesh3.com/files/ads/00901348.gif" border="0" height="80" width="257">